طلاب بخوانند
درس اخلاق آيت الله مجتهدى تهراني
عُرفيات طلبگى
عرفيات غير از اخلاقيات است. ممكن است شخصى استاد اخلاق باشد ولى از عرفيات هيچ
نفهمد. بايد استادى را پيدا كرد كه عرفيات را براى انسان بگويد. عرفيات يك سرى مسائلى است
كه شايد خلاف شرع نباشد ولى خلاف عُرف جامعه است و عوامالناس از انجام آنها، توسط ما
روحانيون خوششان نمىآيد. ما هم براى اينكه مردم به دين و روحانيت علاقهمند شوند و طرد
نشوند بايد اينها را مراعات كنيم. حالا چند نمونه از عرفيات را مىگوييم:
1ـ دقت در معاشرت با مردم:
روحانى نبايد با كسى كه به دين و دستورات دين اهميت نمىدهد معاشرت كند (مگر اينكه قصد
راهنمايى او را داشته باشد) و نبايد چنين افرادى به منزل او رفت و آمد كنند.
استاد ما حضرت آيتالله حاجشيخعلىاكبر برهان (ره) مىفرمودند: روزى به خانه رفتم و متوجه
شدم كه عدهاى ميهمان از طرف آشنايان و فاميلهاى همسرم، تشريف دارند، و بعضى از آنها
بدون رعايت اينكه ما روحانى و آخوند هستيم، و مردم از ما بيش از ديگران توقع دارند، با
ظاهرى شرعى ولى نامتناسب با عرفيات طلبگى ما، حضور داشتند، لذا به اهلبيت گفتم كه براى
آنها توضيح دهند كه متوجه بشوند، و آنها هم الحمدلله متذكر شدند و بعد از اين جريان هر وقت
به منزل ما مىآيند عرفيات را رعايت مىكنند.
كسانى كه بد حجاباند نبايد در منزل شما رفتوآمد كنند. من حتى گفتهام بچههاى كوچك را بدون
چادر به منزلمان نياورند. اگر در كوچه و خيابان حتى يكى از محرمهايت را ديدى اگر حجاب
كامل هم داشت با او صحبت نكن يا اگر صحبت مىكنى او را نگاه نكن. گوش خود را نزديك او
بياور و به صحبتهايش گوش كن. چرا كه مردم نمىدانند اين زن محرم شما است.
2ـ خريد اجناس:
در خريد كردن براى منزل دقت كن كه مورد سوء تفاهم از سوى مردم واقع نشوى. حضرت
آيتاللهالعظمى سيدمحمدكاظم يزدى (ره) مىفرمودند: هميشه از يك قصابى گوشت نخريد،
مىگويند اين آخوندها چقدر گوشت مىخورند.
يا مثلاً يك روحانى حتىالمقدور سعى كند كه كمتر با همسرش در خيابان راه بيفتد و به خريد
برود. به مغازههايى كه چيزهاى گرانقيمت مىفروشند نرود؛ مثلاً به بنگاههاى ماشين فروشى و
فروشگاههاى تلويزيون و غير ذلك. اگر هم نيازى داشت مىتواند محارم خود يا افراد مورد
اطمينان و با تجربه را بفرستد. نقل مىكنند كه يك روحانى با همسرش، وارد فروشگاه لوازم
آرايش بانوان شده و پس از انتخاب يكى از اقلام آن، و در خارج از فروشگاه و بدون توجه به
اطراف خود، آن را به همسرش نشان مىداد كه كداميك بهتر است، در حالى كه اين عمل
مىتواند در اذهان مردم نسبت به مقام روحانيت اثر بدى داشته باشد. لذا طلاب محترم بايد
اينگونه امور را رعايت كنند.
3ـ به هر مكانى نرود:
روحانى هر جايى نبايد برود، هر جايى نبايد بنشيند. مثلا كنار خيابان روى جدول ننشيند يا در
مكانهاى عمومى و پر رفت و آمد، يا جايى كه همه روى زمين نشستهاند، بالاى صندلى ننشيند و
اگر مجبور بود بنشيند در نشستن هم مراعات كند، مثلاً يك پا را روى پاى ديگر نيندازد. و
همچنين نبايد دست زن و بچه را بگيرد و برود پارك يا شهر بازى يا سينما. يا برود ساندويچى و
يك ساندويچ بگيرد و پشتش هم نوشابه بخورد. البته اين گونه امور حرام نيست ولى بعضى از
مردم اين اعمال را از ما روحانيون توقع ندارند، لذا ما بايد رعايت عرفيات طلبگى را بكنيم.
4ـ وضع ظاهرى:
روحانى بايد از نظر لباس پوشيدن، لباسى ساده و تميز و در عين حال منظم و مرتب داشته باشد
و خداى نكرده لباسهايش چركين نباشد و بوى عرق ندهد.
5ـ دقت در خرج:
روحانى نبايد مهمانىهاى مفصل راه بيندازد، يا مثلا در تالارها مراسم عقد و يا مراسم ديگر
بگيرد و سورها و خرجهاى بىمورد كند. آيتالله حاجآقامرتضى حائرى (ره) با كاروانى به مكه
رفتند. قرار شد علماى ديگر از مكه به ديدن ايشان بيايند. مدير كاروان از خرج خودش اتاقى
آماده كرد و ميوههاى مختلف در اتاق آماده نمود. وقتى ايشان وارد اتاق شدند و صحنه را ديدند
ناراحت شدند و به مدير كاروان فرمودند: چرا مىخواهى مردم را با من دشمن كنى؟ اينها را
جمع كن. فقط چاى كفايت مىكند (يعنى ممكن بود كه حاجىهاى كاروان فكر كنند كه هزينه انجام
شده، از بودجه كاروان است و دچار سوءظن نسبت به آيتاللهمرتضى حائرى شوند). وقتى هم
روحانى به مهمانى مىرود يا براى او مهمان مىآيد بايد مراعات اخلاقيات و عرفيات را هم بكند.
روزى كه طلبه بوديم با استادمان حاجشيخعلىاكبربرهان (ره) به ديدار يك حاجى كه تازه از مكه
آمده بود رفتيم. ايشان به ما فرمودند: حق دست زدن به هيچ چيز را نداريد. كارى نكنيد كه بگويند
آخوند جزء مطهرات است و همه چيز را پاك مىكند و مىخورد. بنشين و به هيچ چيز دست
نزن. بگذار به زور به تو، چيزى تعارف كنند.
6ـ وضعيت سر و صورت:
در حرم امام رضا(عليهالسلام) عبور مىكردم، ديدم روحانى جوانى موهايش را از زير عمامه تا
وسط پيشانى بيرون ريخته است. به او گفتم: ببخشيد آقا، مثل اين كه اصلاح شما دير شده است.
گفت: مدركى هم داريد؟ يعنى اگر اين كار من خلاف است آيا براى اين كار خلاف، مدرك و سند
رواياتى داريد؟ اگر داريد ارائه بدهيد؟ در حالى كه خيلى از موارد هست كه حرام و خلاف شرع
نيست ولى عرف، آن را نمىپسندد. لذا روى اين اصل به او گفتم: چرا با لباس زير به حرم
نمىآيى؟ با وجود اين كه براى مردان فقط پوشاندن عورتين واجب است و پوشاندن بقيه بدن
واجب نيست. (با وجود اين، رعايت عرف را مىكنى، و كارى نمىكنى كه مردم از تو ناراحت
شوند، پس در طلبگى و آخوندى هم چنين باش و رعايت عرفيات طلبگى را بكن و كارى كه
مراجع و علما و فقها نمىكنند تو هم نكن.)
7ـ سادهزيستى:
مهمترين مطلب عرفى، سادهزيستى است. انگشتر زياد دستت نكن، گرانقيمتش را هم همينطور.
تسبيح رنگى يا گرانقيمت هم دستت نگير. خودكار و خودنويس خارجى و نعلين گرانقيمت كه
براى طلبه و روحانى سزاوار نيست، استفاده نكن. روحانى حتىالمقدور بايد زندگى و خانهاى
ساده داشته باشد.
نقل مىكنند آيتالله فشاركى(ره) يك اتاق داشتند كه وسط آن را پرده كشيده بودند. يك طرف درس
مىدادند و طرف ديگر محل زندگى ايشان بود. اگر امام خمينى (ره) وقتى كه از پاريس آمدند،
مىرفتند كاخ نياوران شايد اينقدر محبوب مردم نمىشدند و ديگر حرفشان چندان در مردم اثر
نداشت، امام با آن همه عظمت، در يك خانه ساده و معمولى و يك حسينيه كه ديوارهايش كاه گلى
بود ساكن بودند.
نبايد به چنين عالمى نگاه كنى بايد بروى علما و بزرگان را نگاه كنى، مراجع تقليد، علماى ربانى
و معلمين اخلاق.
اينها بعضى از عرفيات است كه بايد رعايت شود بقيه را هم خودت با اينها قياس كن البته ممكن
است يك كار در جايى عرف باشد و همان كار در جاى ديگر خلاف عرف باشد.
نمىگويم اينها حرام است ولى از باب حَسَناتُ الأبرارِ سَيئاتُ المُقَرَّبين است.
بعضى كارها، براى عوام مردم، اشكالى ندارد ولى براى ما روحانيون خوب نيست. ممكن است
يكى در اخلاق خيلى عالى باشد ولى با وضع زندگى و با قيافهاش و با رعايت نكردن اين عرفيات
مردم را از دين بيزار كند.
حضرت رسول اكرم (صلىاللهعليهوآله) فرمودهاند: «بدترين علماى امت من كسانى هستند كه
مردم را از ما گمراه مىكنند و راههايى كه به سوى ما است قطع مىكنند. مردم بر اينها درود
مىفرستند در حالى كه اينها مستحق لعنت هستند». و همچنين امام صادق (عليهالسلام)
فرمودهاند: «كه عيسى بن مريم (عليهالسلام) فرمود: واى بر علماى بد كه چگونه آتش دوزخ بر
آنها زبانه كشد.» اگر اين عرفيات را رعايت نكردى پيشنماز نشو. چرا كه رعايت نكردن
عرفيات به فتواى بعضى از مراجع تقليد به عدالت ضرر مىزند و پشت سر تو نمىشود نماز خواند.
منبع:
مجله ياس، شماره 34