همزمان با كاهش تعداد پيروان بيشتر اديان، روز به روز بر تعداد مسلمانان ‏امريكايى افزوده مى‏شود. علل عمده اين‏امر، مهاجرت مسلمانان ساير نقاط جهان‏به آمريكا و افزايش تعداد مسلمانان متولداين كشور است. امروزه گفته مى‏شود كه‏سرعت گسترش اسلام در آمريكا بيش ازديگران اديان است، ولى باز هم اثر ونفوذ مسلمانان در فرهنگ آمريكايى‏بسيار كم مى‏باشد. مسلمانان در چنين‏جامعه‏اى كه غلبه با تفكر سكولاريسم‏مسيحيت و آيين يهودى است، بايد افكارعمومى را به سوى دين اسلام جلب كنند. بزرگ‏ترين مانع تبليغ اسلام در آمريكا،تصور منفى ايجاد شده درباره اسلام را به‏صورت نابود كننده تمدن غرب جلوه‏مى‏دهد. مسلمانان سعى دارند كه اين‏تصور ضد اسلامى را از ميان بردارند، ولى حوادثى چون بمب‏گذاريهاى ‏نيويورك و غيره، كار را برايشان مشكل‏تر كرده است.

طبق برآورد بيشتر كارشناسان، جمعيت‏كنونى مسلمانان در آمريكا بين چهار تاشش ميليون نفر است. اگر جمعيت‏مسلمانان با همين روند به افزايش خودادامه دهد، تا پايان اين قرن مسلمانان در جمعيت‏ خود از يهوديان سبقت‏ خواهند گرفت. اگرچه مناطق بزرگ مسلمان‏نشين ‏در نيويورك، لس‏آنجلس، ديزايت، شيكاگو، و واشنگتن‏ دى سى واقعند. درمناطق كوچك و بزرگ ايالات متحده‏هزار و يكصد باب مسجد وجود دارد. به‏رغم رشد روزافزون جمعيت، سطح‏نمايندگى فرهنگى و اجتماعى مسلمانان‏در ايالات متحده بسيار پايين است،به‏نحوى كه هيچ‏يك از اعضاى كنگره ياشهرداران، مسلمان نيستند و اين درحالى‏است كه درميان مسلمانان آمريكا،شخصيت‏هاى معروف ورزش جهان مانندمحمدعلى كلى (بوكسور) و كريم‏عبدالجبار (قهرمان بسكتبال) نيز وجوددارند.

هنگامى‏كه وقايعى چون حمله آمريكابه عراق و يا ليبى صورت مى‏گيرد،تعصبات ضداسلامى موجود در آمريكاشدت يافته، منجر به تهديدات تلفنى وبمب‏گذارى مى‏شود و فرد معترض به اين‏جنايات نيز مورد انتقام قرار مى‏گيرد.

  مسلمانان نيز پس از تجربه اين اوضاع‏در طول ساليان متمادى، همانند ساير اقليت‏ها شروع به منظم كردن صفوف‏خود براى تحقق خواسته‏هاى خويش ‏نموده‏اند. چنان‏كه سه سال پيش به تاسيس‏شوراى اسلامى آمريكا پرداخته‏اند. ساير مؤسسه‏هاى مشابه عبارتند از انجمن‏اسلامى آمريكاى شمالى، حوزه اسلامى‏آمريكاى شمالى و گروه آمريكايى - عربى ضد تبعيضات. نهضت‏هاى اسلامى‏ضد دولتى در كشورهاى عضو اتحادجماهير شوروى سابق و يا متحدين آن‏نيز باعث جلوه بيشتر اسلام به‏عنوان يك‏مكتب انقلابى شده است؛ افغانستان وتاجيكستان از جمله اين كشورهايند. درباره مجاهدين گفته مى‏شود كه آنها مى‏خواهند حكومتهاى سكولار را دركشورهايى چون مصر منقرض و به‏جاى‏آنها حكومتهاى اسلامى برقرار كنند، ولى‏بزرگترين بدبينى آمريكاييها نسبت ‏به‏ اسلام، از وقايع خاورميانه ناشى مى‏شود. رسانه‏هاى غرب نه ‏تنها وقايع مجرمانه را به اسلام و مسلمانان نسبت مى‏دهند، كه ‏آيين اسلام و مسلمانان را به‏عنوان تاييدكننده هر فاجعه در هر نقطه جهان جلوه‏مى‏دهند.

عرضه اسلام به آمريكا

  زمان ورود اولين مسلمان به آمريكامشخص نيست. بنابر نظر مورخان،نخستين مسلمانى كه وارد آمريكا شده‏است، شخصى به‏نام «ايستى وينكو» بوده‏است كه در سال 1539 ميلادى «ماركوس‏دنيسا» را در كشف آريزونا راهنمايى‏كرد. دومين نفر نيز «حج على‏» بود كه‏بعدها با نام «ماى جولى‏» مشهور شد. وى‏شتربان بود و طبق يك معاهده رسمى درنيمه قرن نوزدهم ميلادى براى شتربانى‏در بيابان‏هاى آريزونا و كاليفرنيا وارد اين‏سرزمين شد. سپس تعداد نامعلومى ازمسلمانان آفريقايى به‏عنوان برده به‏آمريكا آورده شدند، اما اين افراد واداربه پيروى از آيين مسيحى شدند و تاثيرآنها در فرهنگ آمريكا محدود گرديد.فقدان فرهنگ اسلامى در ايالات متحده،باعث كمبود قابل توجه ميزان مهاجرت‏مسلمانان به اين سرزمين شد. مسلمانانى‏كه در سالهاى 1880 تا 1900 و 1910ميلادى وارد آمريكا شدند نيز بيشتربى‏سواد و كارگر بودند. مسلمانان نيز مانندبيشتر مهاجرانى كه از ساحل شرقى‏مى‏آمدند، در نيويورك، ماساچوست وپنسلوانيا اقامت گزيدند. بعدها بسيارى ازمسلمانان به شهرهاى صنعتى ميشى‏گان،اوهايو، انيديانا و رالينايس تغيير مكان‏دادند و عده‏اى نيز شروع به كشاورزى درمنطقه آيوا نمودند. سلسله مهاجرت‏هاى‏مسلمانان هندى و پاكستانى در زمان‏هاى‏بعد آغاز شد.

پس از جنگ جهانى اول، مسلمانان به‏تاسيس گروههاى فرهنگى و مساجد پرداختند. اولين مسجد در منطقه‏ى آيوا در ابتداى دهه 1920 ميلادى بنا گرديد.

 

وضعيت فعلى

  رشد سريع جمعيت مسلمانان ايالات‏متحده در دهه 1980 آغاز شد. طبق‏آمار شوراى اسلامى آمريكا و سايرگروههاى اسلامى، جمعيت مسلمانان درحال حاضر از سريع‏ترين رشد (درمقايسه با جمعيت پيروان ساير اديان درآمريكا) برخوردار است. بيش از يك‏ميليون پناهنده، فقط از كشورهاى ايران وافغانستان وارد آمريكا شده‏اند. تخفيف‏قوانين مهاجرت اتباع خارجى در زمان‏رياست جمهورى لندن بى. جانسن، دردهه 1960 ميلادى، باعث افزايش ميزان‏مهاجرت مسلمان به ايالات متحده شد. ازسوى ديگر، احياى اسلام در خاورميانه ودر نتيجه آن، منقرض شدن حكومت‏شاهنشاهى در ايران باعث‏شد كه بسيارى‏از مسلمانان ظاهرى، در سطح عملى نيزدين اسلام را بپذيرند. اين عده ازمسلمانان كه دقيقا به انجام وظايف دينى‏خود مى‏پردازند تعداد قابل توجهى ازمهاجران مسلمان را تشكيل مى‏دهند وشامل دانشجويان عربستان، كويت و سايركشورهاى خاورميانه نيز مى‏باشند. در اين‏كشورها درآمد به‏دست آمده از صدورنفت، به بسيارى از خانواده‏ها اين توانايى ‏را مى‏دهد كه فرزندانشان را براى ادامه‏ى ‏تحصيلات به خارج از كشور بفرستند.

  همزمان با افزايش ميزان مهاجرت‏مسلمانان آمريكا، گرايش مردم آمريكا به‏دين اسلام نيز ادامه داشت. پيش از دهه0‏198، آمريكاييها و آفريقاييها بيشتركسانى را كه اسلام مى‏آوردند تشكيل‏مى‏دادند، ولى بعدها مردمان متعلق به‏ساير تيره‏هاى نژادى نيز اسلام را قبول‏كردند; اسپانيايى‏ها و سفيدپوستان از اين‏جمله‏اند. با مهاجرت مسلمانان خارجى به‏آمريكا، تصور ديگران درباره اسلام، كه‏قبلا آن را منحصر به سياهپوستان‏مى‏دانستند. تا حدود زيادى تغيير نمود.

مسلمانان آمريكا براى هماهنگى باتوسعه سريع اسلام، مساجد را مورداستفاده قرار دادند. 90 درصد مساجدفعلى در دهه‏هاى قبل بنا شده‏اند.مسلمانان آمريكا به‏طور تقريبى تمام‏امكانات خود را صرف بناى مساجد نمودند. در اين حال، عربستان نيز بخشى ‏از مخارج را تامين كرده است.

 

آمارها درباره جمعيت مسلمانان

  از آنجا كه دفتر سرشمارى در ايالات‏متحده به شمارش جداگانه‏ى پيروان اديان‏نمى‏پردازد. درباره جمعيت مسلمانان ونقاط مورد سكونت آنها آمار رسمى دردسترس نيست. البته بررسيهايى كه توسطمؤسسه‏هاى اسلامى انجام مى‏شود، حاوى‏اطلاعاتى در خصوص جمعيت مسلمانان‏مى‏باشد.

  چندى پيش منابع اسلامى (Islamic Resource institute) در يك بررسى‏از هر مسجد خواست‏بزرگ‏ترين گروه‏نژادى نمازگزاران را مشخص كنند. بابررسى نتايج معلوم شد كه سه گروه عمده‏مسلمانان آمريكايى متعلق به عربستان،آفريقا و شبه قاره هند مى‏باشند. درحال‏حاضر سياهپوستان كه حدود 40 درصدمسلمانان آمريكايى هستند. جمعيت‏مسلمانان در تمام ايالات آمريكا گسترده‏شده است، ولى بيشترين ميزان تمركزجمعيت آنها در پنج‏شهر بزرگ‏نيويورك، لس آنجلس، شيكاگو، بوستون ‏و ديزايت مى‏باشد. مركز «اورنج كاونتى‏» بزرگ‏ترين مركز اسلامى در ايالات‏متحده است. از ميان 1100 باب مسجد،بيشترين تعداد آنها در شهرهاى بزرگ‏قرار دارند. يك سوم اين مساجد درشهرك‏هايى واقع‏اند كه جمعيت آنها كمتراز 100 هزار نفر مى‏باشد.

 

جنگ تفاهم

  به رغم توسعه و گسترش اسلام بيشترآمريكاييها ظاهرا اطلاعى درباره اسلام‏ندارند يا ميزان اطلاعات آنها بسيار كم‏است و آنچه درباره اسلام مى‏دانندمجموعه‏اى از مطالب غير واقعى است.منبع اصلى اين تصور نادرست درباره‏دين اسلام، عناوين ضد اسلامى در جرايدو مطبوعات ايالات متحده است. همه‏روزه مشاهده مى‏شود كه اين مطبوعاتاسلام را به‏عنوان يك دين ستيزه‏جو وخشن جلوه مى‏دهند. با بررسى تاريخى‏معلوم مى‏شود كه مسلمانان آمريكا تلاش‏بسيار اندكى براى تبليغ ايدئولوژى وارزشهاى اسلام در ميان مردم آمريكا به‏خرج داده‏اند و هيچ‏گاه براى ايفاى نقشى‏مهم در جامعه تلاش ننموده‏اند. حتى‏چند سال قبل آنها هيچ مؤسسه‏اى درسطح ملى به‏عنوان نماينده مسلمانان‏آمريكا و مبلغ دين اسلام نداشته‏اند ولى‏در حال حاضر چندين مؤسسه مشغول‏فعاليت‏براى ابلاغ اعتقادات اسلامى به‏اقشار و مراكز مختلف غير اسلامى هستند.

 

در مسير شناخت

  نمى‏توان گفت كه توسعه اسلام درآمريكا مورد بى‏توجهى مطلق قرار گرفته‏است. سياستمداران اكنون ضرورت جلب‏حمايت مسلمانان را در سطح كشور درك‏نموده‏اند. چنانكه جرج بوش، رئيس‏جمهورى سابق ايالات متحده، در سال‏1991 ميلادى براى نخستين بار عيد فطررا به مسلمانان به‏طور رسمى تبريك گفت‏و بيل كلنتون نيز از اين روش پيروى كرده‏و در ماه مبارك رمضان پيامى براى‏مسلمانان فرستاد. دعوت رسمى «سراج‏وهاج‏» به‏عنوان رهبر اسلامى براى‏سخنرانى در كنگره مسلمانان آمريكا در25 ژوئن 1991، يك نماد پيروزى براى‏مسلمانان اين كشور بود. مسلمانان آمريكااميدوارند كه اين‏گونه فرصت‏ها به‏پذيريش بيشتر اسلام در آمريكا كمك‏كند و انتظار دارند كه آنها نيز ماننديهوديان و مسيحيان، جايگاه اجتماعى‏خود را داشته باشند.

  مردم آمريكا درباره اسلام چگونه‏مى‏انديشند؟ بزرگ‏ترين مشكل مسلمانان ‏آمريكايى نسبت‏ به ساير گروههاى‏ مذهبى، وجود تصورات ضد اسلامى دراين سرزمين است. طبق بررسى اخير شوراى اسلامى آمريكا (در سال 1992ميلادى)، ميزان حمايت غير مسلمانان ازدين اسلام 23 درصد بوده است كه كمتر از ساير اديان مى‏باشد، در حالى كه ميزان ‏مخالفت ‏با اسلام بيش از ميزان مخالفت‏ با ديگر اديان يعنى 36 درصد بوده است.

 

منبع : پایگاه موسسه فرهنگی تبیان